Niebo na Światowe Dni Młodzieży
Siedem stref ograniczonych lotów wokół Krakowa i Częstochowy, Kalwarii Zebrzydowskiej, Brzegów i Oświęcimia. Bezwzględny zakaz wykonywania lotów przez: lotnictwo sportowe, aeroklubowe, rekreacyjne ze szczególnym uwzględnieniem całkowitego zakazu wykonania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi – DRONAMI. To specjalne zasady wprowadzane na czas Światowych Dni Młodzieży w przestrzeni powietrznej.
Wszystko po to, by zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej i uczestników ŚDM. Terminal Kraków Airport i krakowskie lotnisko są otwarte 24 godziny na dobę.
RUCH LOTNICZY W TRAKCIE ŚDM
Siedem stref ograniczonych lotów wokół Krakowa (promień 100 km) i Częstochowy (promień 50 km), Kalwarii Zebrzydowskiej, Brzegów i Oświęcimia (promień 5 km). Bezwzględny zakaz wykonywania lotów przez: lotnictwo sportowe, aeroklubowe, rekreacyjne ze szczególnym uwzględnieniem całkowitego zakazu wykonania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi – DRONAMI. To specjalne zasady wprowadzane na czas Światowych Dni Młodzieży w przestrzeni powietrznej. Wszystko po to, by zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej i uczestników ŚDM.
Zakazy nie obowiązują oczywiście lotów rejsowych, ratowniczych, przeciwpożarowych, państwowych czy lotów IFR w przestrzeni powietrznej kontrolowanej do określonych portów lotniczych. Na przykład takich jak: Kraków, Katowice, Warszawa, Rzeszów – informuje płk Robert Stachurski, Szef Obrony Powietrznej Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
W tych strefach zwolnione z zakazu są tylko loty o statusie HEAD (najwyższych władz państwa), SAR (lot wykonywany w akcji poszukiwawczo – ratowniczej), HOSP (lot wykonywany w celu niesienia pomocy medycznej, zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne), loty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR), loty Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (TOPR), loty na hasło GARDA (hasło, na jakie statek powietrzny wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej) oraz loty lotnictwa państwowego z wyłączeniem lotów państwowych bezzałogowych statków powietrznych.
Kategoryczny zakaz lotów dronów dotyczy wszystkich rodzajów działalności lotniczej zarówno wykonywanych w celach sportowo rekreacyjnych, jak i innych czyli w celach „komercyjnych”. Zakaz lotów „dronów” dotyczy też tych operatorów modeli latających i bezzałogowych statków powietrznych, dla których zostały wydane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej długoterminowe warunki lotów w strefach kontrolowanych lotnisk.
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych przewidziało możliwość wykonywania operacji lotniczych w sytuacjach szczególnych, nieplanowanych dla lotów, które nie są wyłączone
z ograniczeń. Taka możliwość istnieje jedynie za zgodą Szefa Obrony Powietrznej Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych po uprzednim złożeniu wniosku, nie później niż 24 godz. przed planowanym lotem.
PRZESTRZEŃ POWIETRZNA
- Wzmożony ruch lotniczy związany z obsługą Światowych Dni Młodzieży oraz intensywnym ruchem wakacyjnym z pewnością będzie wyzwaniem dla kontrolerów ruchu lotniczego. Wykorzystamy jednak nasze doświadczenia w taki sposób, żeby opóźnienia były jak najmniejsze – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) zarządzającej polską przestrzenią powietrzną.
Sprawdzianem dla kontrolerów i załóg statków powietrznych mogą być również trudne warunki atmosferyczne. Przechodzące przez Polskę w ostatnich tygodniach fronty burzowe powodowały utrudnienia w ruchu lotniczym powodujące opóźnienia w startach i lądowaniach samolotów. Samoloty są przeprowadzane z dala od chmur burzowych, co sprowadza się do wyznaczenia im dłuższej trasy przelotu. Takie sytuacje powodują konieczność automatycznej redukcji przepustowości przestrzeni powietrznej nawet do 30 procent.
OBSŁUGA NAZIEMNA
100 dodatkowych samolotów (200 operacji lotniczych) w tym czarterowych spodziewane jest na krakowskim lotnisku. Taka liczba samolotów zapewnia bezpieczeństwo operacji lotniczych na ziemi. Oznacza to, że przy obecnej liczbie rejsów regularnych, lotnisko może przyjąć około 40 dodatkowych, średniej wielkości samolotów na dobę. Krakowskie lotnisko wciąż dysponuje możliwością obsługi dodatkowych rejsów w czasie ŚDM.
Przez cały czas trwania wydarzeń związanych z ŚDM można spodziewać się dodatkowych kontroli. Kraków Airport nie wprowadza dla pasażerów kolejnych obostrzeń. Pasażerowie powinni zaplanować podróż na lotnisko z odpowiednim wyprzedzeniem, ze względu na utrudnienia na drogach, możliwe zakłócenia w kursowaniu komunikacji miejskiej. W czasie wzmożonego ruchu w związku z ŚDM pociągi na trasie Wieliczka – Kraków Główny – Kraków Lotnisko będą kursowały ze zwiększoną częstotliwością, a połączenie będzie obsługiwane zwiększonymi składami.
Krakowskie lotnisko jest przygotowane do obsługi wzmożonego ruchu pasażerskiego. Oddany został drugi etap rozbudowy terminalu. W czasie ŚDM na lotnisku jest więcej pracowników. Terminal jest otwarty 24 h na dobę, także w dniach przylotu i odlotu Papieża – powiedział Radosław Włoszek p.o. prezesa Kraków Airport. – Lotnisko może przyjąć jeszcze około 30 dodatkowych, średniej wielkości samolotów na dobę – dodał Radosław Włoszek p.o. prezesa Kraków Airport.
Zmianie może ulec również organizacja ruchu drogowego w rejonie lotniska. Kierowcy muszą zwracać szczególną uwagę na oznakowanie, a wszyscy powinni bezwzględnie stosować się do poleceń funkcjonariuszy i przedstawicieli innych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
- Zwiększyliśmy obserwację rejonów przylotniskowych, w tym liczbę policyjnych patroli w bezpośredniej bliskości krakowskiego i katowickiego portu lotniczego. Będą to zarówno funkcjonariusze umundurowani, jak i operacyjni. Ściśle współpracujemy ze służbami ochrony oraz Strażą Graniczną i Służbą Celną. – informuje Mariusz Ciarka z Komendy Głównej Policji.
Żródło: KGP