Myślał, że zdąży przejechać przez torowisko
Pieszy, rowerzysta czy kierujący pojazdem zbliżający się do przejazdu kolejowego powinien zwiększyć koncentrację i zachować szczególną ostrożność. Doświadczenie pokazuje, że to właśnie kierujący pojazdem powinien ograniczyć prędkość lub nawet zatrzymać pojazd przed przejazdem, celem przeanalizowania aktualnej sytuacji na przejeździe. Taka ostrożność i przezorność pozwala uniknąć tragicznych skutków związanych ze zderzeniem z pociągiem.
4 września 2017 roku około godziny 15.45 policjanci ruchu drogowego zostali skierowani w rejon przejazdu kolejowego przy ulicy Piłsudskiego w Radomsku, gdzie według zgłoszenia została uszkodzona zapora kolejowa. Mundurowi ustalili, że 30 letni radomszczanin, kierujący fiatem stilo wjechał na przejazd kolejowy podczas opuszczania zapór. Należy nadmienić, że kierowca nie zwracał uwagi na nadawane przez sygnalizator świetlny czerwone światło. Na szczęście kierowcy nic się nie stało. Zjechał z torowiska wyłamując jedną z barierek. Na nieodpowiedzialnego kierowcę policjanci nałożyli mandat karny.
Ponadto, zgodnie z art. 28 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym:
1.Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2.Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3.Kierującemu pojazdem zabrania się:
objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4.W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5.Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6.Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.